به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از اهواز، اسلام سیاسی، مسئله فراموش شده در طی قرون گذشته بود که با برکت انقلاب اسلامی و پرچمداری امام خمینی (ره) مجدد احیا شد.
اسلام سیاسی، اسلام ناب و انقلابی و تحلیل بخش است که مردم عصر را به تحلیل و پردازش درباره اطراف وادار می کند. اسلامی رهایی بخش و شهادت طلب و جهادی است.
این اسلام در مقابل اسلام اموی و آمریکایی مطرح می شود که رفاه طلبی و سازش گری را ترویج داده و در این نوع اسلام می توان با شیطان هم مذاکره کرد.
با وجود گدشت، بیش از سه دهه از عمر با برکت انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت ضد استکباری این انقلاب، این اسلام سیاسی همیشه در تهدید تفکری اسلام آمریکایی بوده و است.
این اسلام همواره سعی کرده با بزک کردن خود با القاب و عناوین زیبا دلبری کند و عناصر سست بنیان و بویژه از نوع خواص را مجذوب خود کرده و در سیطره اندیشه خود هضم کند.
امروز این اسلام بی تفاوت بطور جدی از سوی سردمداران غربی ترویج می شود و دنبال آن هستند که ایران را به شکل عربستان و ترکیه که در آن از اسلام فقط پوسته باقی مانده است، مبدل کنند.
در طول انقلاب دین و هیات های دینی و مذهبی کارویژه اصلی داشته و به عنوان موتور محرکه انقلاب رفتار کردند و دشمن با شناخت و درک ار این واقعیت همواره به دنبال نفوذ و استحاله این نوع کارکرد دین در جامعه بوده است.
این نوع نفوذ هم به شکل های گوناگون بوده است و چه بسا هیات های مذهبی در خدمت دستگاه پهلوی بودند و نقش آخوند درباری را بازی می کردند و چه بسا به شکل افراطی دینی در آمده و در دل انجمن حجتیه مدفون گشتند که همه این شقه ها بلاشک ترفندی مکارانه از سوی غرب پلید بوده است.
اکنون بواسطه رشد آموزش عالی در کشور، دانشگاه جایگاه ویژه در تحرک بخشی به جامعه دارد از این قاعده نفوذ دشمنان مستثنی نیست و هیات های مذهبی دانشجویی باید راه و منش کربلا که مایه تداوم انقلاب است را با صدای رسا و گیرا انعکاس دهند.
چه بسا گاهاً در برخی دانشگاه ها دیده می شود، دانشجویان مومن و مذهبی که در هیات های دانشجویی فعال هستند به این باور رسیدند که هیات های مذهبی فقط به گوشه محراب و مسجد خزیدن و کار عبادی فردی انجام دادن است.
حال آنکه در احادیث معصومین(ع) به کرار توصیه شده است که کار تشکیلاتی خالصانه خود بالاترین عبادت است.
این پناه گیری هیات های دانشجویی زیر بیرق دین فردی و بی تفاوت خطری است که برخی هیات های دانشجویی را تهدید می کند و البته ریشه این مسئله را دوران اصلاحات و تفکرات لائیک شخص آقای معین وزیر آموزش عالی وقت باید جستجو کرد.
براساس سیاست های وزارت وقت، با هدف جدایی دین از سیاست و ضعیف کردن تشکل های اسلامی، هیات های دانشجویی را از تشکل های دانشجویی جدا کردند که البته تا حد زیادی با این کار موفق به تضعیف و انحراف تشکل های اسلامی گشتند.
چه بسا امروز می بینیم اگر برخی تشکل های دانشجویی اثرگزاری کافی را ندارند، به خاطر این است که از بال موثر دین و هیات دینی محروم گشتند و دچار یکسری برنامه های سیاسی صرف شدند.
از طرفی برخی هیات های دانشجویی به گوشه از محراب و مسجد پناه برده و فقط در اعیاد مذهبی و مراسم دینی خودی نشان می دهند.
حال آنکه هیات های مذهبی و تشکل های دانشجویی لازم و ملزوم یکدیگر هستند؛ چون که دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست.
کار سیاسی می تواند موثر و اثرگزار باشد که برگرفته از قیام کربلا باشد و از طرفی هیاتی موفق است که در بطن جامعه باشد و جامعه را به سمت تحلیل سوق دهد.
امروز بحث کج فهمی دینی یکی از مسائل دردآور کشور است و عدم تحلیل محوری بودن فعالیت های دینی سبب گشته وقایع تاریخی ائمه (ع) دست مایه اغراض سیاسی گردد و به شکلی کج دار و مریض تحلیل و بیان شود.
هیات های مذهبی دانشجویی در دانشگاه ها یکی از مراکز تجمع نیروهای مومن است که زیر بیرق اسلام سیاسی حاضر می شوند؛ چرا که مایه تداوم و حیات انقلاب؛ همین حرکت سیاسی و جهادی امام حسین (ع) بوده و هستند.
پس اگر هیاتی برای اباعبدالله الحسین سینه زنی می کند، باید فهم سیاسی باشد و هیاتی که هم محور عاشورا است نمی تواند سکولار باشد.
مقام معظم رهبری در دیدار با هیات های مذهبی می فرمایند: هیاتها نمیتوانند سکولار باشند؛ هیاتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم! هرکس علاقهمند به امام حسین است، یعنی علاقهمند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین این است. اینکه آدم در یک مجلس روضه یا هیئت عزاداری مراقب باشد که نبادا وارد مباحث اسلام سیاسی بشود، این غلط است».
و یا ایشان در همان جلسه تأکید می کنند: یکی از خصوصیات ائمهی طاهرین این بوده که همه آنها مبارزین و مجاهدین فیسبیل الله بودند. یکی از ائمه طاهرین را سراغ ندارید که اینها در موضع مجاهدت و مبارزه قرار نداشته باشد.
در برخی هیات های دانشجویی این مسئله مطرح می شود که چون از طیف های فکری و سیاسی مختلف برای حضور در مراسم های دینی و مذهبی حضور پیدا میکنند، طرح مسائل سیاسی موجب گریزانی این افراد از مسجد و هیات های دانشجویی می شود و هیات مخاطب خود را از دست می دهد؛ بنابراین از طرح مسائل سیاسی و یا گاهی حتی از خواندن زیارت عاشورا امتناع می کنند که این خطر بزرگی است.
هیات های مذهبی در دانشگاه در حین حال که پایگاه دینی همه اقشار است و باید محل ارجاع و اتصال همه طیف های فکری باشد؛ اما باید توجه کند در دستگاه امام حسین (ع) کسی نمی تواند نسبت به ظلم و فتنه اغیار بی تفاوت بود.
هیات های دانشجویی باید در عین آنکه محل ارجاعی همه طیف ها هستند، باید محل نشر و آگاهی بخشی دینی هم باشند و با زبان لین و مستدل استدلال های خود را بیان کند و ضمن ممانعت از پراکندگی افراد زمینه رشد و اصلاح افراد را هم فراهم کند.
محمد الهی، مسئول هیات محبان اهل بیت (ع) دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این باره می گوید: هیات های دانشجویی در وهله اول چون هیاتی هستند و هم چون روحیه دانشجویی دارند، نمی توانند بگویند ما با اطراف خودمان کاری نداریم.
وی افزود: برخی افراد دوست دارند زندگی بی حاشیه و دغدغه ای داشته باشند و یا برخی به خاطر منافع خود با هر بادی شروع به چرخش می کنند، این اسلام بیتفاوت ها است و دین ما، دین سیاسی است باید نسبت به اطرافمان حساس باشیم.
الهی گفت: هیات های دانشجویی باید اهل مطالعه باشند و بتوانند سئوالات دانشجویان را پاسخ داده و سطح تحلیل آنان را ارتقا دهند.
وی بیان کرد: هیات های مذهبی باید برای دانشجویان وقت بگذارند و برای زمانی که دانشجویان در اختیار هیات قرار می دهند کمال استفاده را کنند و برای تک تک لحظات دانشجویان برنامه های متنوع و مناسب آماده کنند.
حسین بوعذار، مسئول هیات محبان اهل بیت (ع) دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: هیاتی که سیاسی نباشد، در آن ابن سعد و یزید هم حاضر به سینه زنی هستند.
وی گفت: هیات های مذهبی باید مطالب را به روز دنبال کنند و پیرو مطلق ولایت فقیه باشند و در راستای تقویت حکومت اسلامی شبانه روز تلاش کنند.
این دانشجویی هیاتی ادامه داد: در حین حال که فضای عزاداری ها عاطفی و احساسی است؛ اما باید با استدلال و منطق فلسفه قیام امام حسین(ع) که همانا دفاع از اسلام بود، بیان شود.
بوعذار بیان کرد: دانشجو قشر جوان و فرهیخته ای است باید هیات های دانشجویی این حساسیت را درک کنند و از مداحان و ذاکرانی بهره گیرند که با استدلال و فهم درست تاریخی، در بین دانشجویان حاضر می شوند و از غلو و سخنان لغو پرهیز می کنند.
وی گفت: هیات های دانشجویی مستثنی از دیگر هیات های دینی نیستند و در این هیات ها نباید از آهنگ های نامناسب و یا اشعار غلط استفاده کرد.